piatok 21. decembra 2012

Hlava sa používa ... :D


27.11. 2012

90. dní v Tonj

    Niekedy mám pocit, že život v Afrike sa ani nedá zapisovať. Vlastne opisovať. Na to, čo sa tu dá zažiť, čo dokáže človeka prekvapiť milo, alebo aj nemilo, na to, čo tu stretne, na to sa proste slová nájsť nie vždy dajú. A ak aj áno, zďaleka sa minú reálnemu pocitu, ktorý ma sprevádza každý deň v inom odtieni.

    Okrem toho, že každý deň sa mi šaty rozpadávajú viac a viac a už takmer po troch mesiacoch nemám čo obliecť aj napriek tomu, že každú chvíľu čosi zašívam, ručné pranie od oranžovej hliny, teplo a vlhko asi dáva tkaninám zabrať. Už by som rada hodila veci do práčky a mohla ísť za ten čas robiť čosi iné a po hodine a pol sa vrátiť a vytiahnuť voňavučké oblečenie. No tu musí stačiť čisté. Alebo aspoň takmer čisté. Aj chlapci si takto perú. Máme mydlo – môžeme byť radi :) Ja som už nežehlila od kedy som tu, ale chlapci žehlia každý týždeň. Vyžehlia všetko od kraťasov, cez tričká a košele. A krásne na ostré puky. Čudujem sa, keď vidím tu žehličku ako z roku 5, do ktorej sa dá žeravé uhlie z ohňa, na ktorom sa práve dovarilo. Ich oblečenie však nie je od popola nikdy zašpinené. Aj oni sú ľudia, ktorí majú svoje túžby a potreby a to vrátane tých základných – byť čistý. Saleziáni im na internáte (pripomínam – vyzerá ako sklad v našich podmienkach) poskytujú luxus v porovnaní s podmienkami, v ktorých žijú vo svojich dedinách, či osadách.
    Z iného súdka - stále môžeme počuť v klavíri myš, volejbalové skóre zapisujeme paličkou alebo prstom do piesku, veci na hlave ešte nenosíme, ale tu sa tak nosí všetko. Santino sa mi čudoval, prečo neviem nosiť na hlave ani stoličku a keď som sa im snažila vysvetliť, že u nás nosíme veci v ruksakoch na chrbte alebo v rukách – len nie na hlave – nevedel to pochopiť. Tu si dajú na hlavu ešte aj prázdne vrece. "Veď na to je hlava, nie?"

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára